Pages

Wednesday, July 21, 2010

Emel Palsu Daripada LHDN

Saya mendapat emel berikut pagi tadi;

X-AuditID: cab93006-b7b65ae000007ab8-48-4c464ccbe4a7
To: undisclosed-recipients:;undisclosed-recipients:
From: "Tax-Payment@hasil.gov.my"
Subject: New email message from Inland Revenue Board of Malaysia !
Date: Tue, 20 Jul 2010 21:25:52 -0400
X-Mailer: Microsoft Outlook Express 6.00.2600.0000
X-Brightmail-Tracker: AAAACQ1CkeMOid9+E4zdfBVG8QcVRvFUFUbymBVG+fwVRvuhFUb8Og==


Tax Payment Revenue

You have a new email message from Inland Revenue Board of Malaysia . Please Click Here

Emel berkenaan siap dengan banner dan alamat emel daripada Lembaga hasil Dalam Negeri

Apabila saya klik di tempat "here", maka saya terus dihubungkan dengan satu laman web lain iaitu
http://ifsols.plus.com/hhasil.gov.my/ . Di laman ini tertera masej seperti berikut;

After the last annual calculations of your fiscal activity we have determined that
you are eligible to receive a tax refund of RM 700.00
Please submit the tax refund request and allow us 3 - 5 days in order to
process it. A refund can be delayed for a variety of reasons.
For example submitting invalid records or applying after the deadline.

Di bahagian bawahnya terdapat logo bank CIMB dan Public bank yang boleh diklik dan isi maklumat akaun anda. Sekali imbas macam tak ada apa-apa yang mencurigakan, namun jika anda prihatin, anda pasti akan tertanya-tanya kenapa Jabatan hasil dalam negeri tidak gunakan alamat website rasminya.

Saya terus ke laman rasmi LHDN dan temui satu masej berikut;

E-Mel Bayaran Balik Palsu
Tax-Payment@hasil.gov.my

LEMBAGA HASIL DALAM NEGERI MALAYSIA INGIN MEMAKLUMKAN BAHAWA LHDNM TIDAK PERNAH MENGHANTAR APA-APA E-MEL BERKAITAN AMAUN CUKAI TERLEBIH BAYAR KEPADA SETIAP PEMBAYAR CUKAI.

SEKIRANYA TUAN/PUAN MENERIMA E-MEL SEUMPAMANYA, MOHON KERJASAMA UNTUK TERUS HAPUSKAN DAN JANGAN MEMBERIKAN SEBARANG MAKLUMBALAS TERHADAP E-MEL TERSEBUT.


Persoalan itu akhirnya terjawab. memang emel palsu. Kepada pembayar semua cukai, usah terpedaya. Ini merupakan antara penipuan yang dilakukan secara maya.
Saya hanya tertanya-tanya, adakah hanya itu sahaja yang mampu kita lakukan? Tidak memberi sebarang maklum balas dan hapuskan emel?

2 comments:

Anonymous said...

saya pun dpt email yg sama pg ni....tp sya tak perasan tu email palsu....sy dah log in akaun cimb & public bank tu.....dah lama tunggu x dpt2 gak no pac & tac tu, so log out la..then baru perasan tu email palsu....ada masalah x dgn kedua2 akaun bank saya tu..

-farah-

maharam said...

Sdr Farah,

Saya tak pasti ada masalah atau pun tidak, tetapi jika diikutkan banyak kes yang lepas, memang bermasalah. Sila lah berurusan dengan kedua-dua bank berkenaan bagi meminimumkan masalah. Saya pasti pihak bank boleh memberi kerjasama yang wajar.