Pages

Thursday, November 27, 2008

sedikit info tentang blog boleh dibaca di http://www.infomalaya.com/mengapa-perlu-blog/ yang telah saya copy and paste di bawah ini


Mengapa Perlu BLOG?


Sudah lama rasanya tidak menulis dengan serius.. Maafkan aku ya wahai rakan-rakan.. Jadi berbalik pada topik asal kita kali ni, “MENGAPA PERLU BLOG?“..Sila fahami dahulu soalan ini, aku risau jika ada orang yang salah menafsirkannya…


Apa itu BLOG?
Ini untuk pembaca yang baru sahaja, blogger atau pembaca yang sudah arif, bolehlah abaikan bahagian ini, tiada paksaan..hehe..Baiklah, blog merupakan singkatan daripada perkataan weblog atau dalam bahasa melayunya, log web. Ianya bercorak jurnal dan entri(tulisan) disusun dalam turutan kronologi. Iaitu entri terbaru akan sentiasa berada di atas entri yang sebelumnya. Untuk keterangan lebih lanjut, bolehlah melihat sendiri bagaimana Wikipedia menakrifkan apa itu blog.

Mengapa BLOG?
Sebab utama kebanyakan pengguna internet memilih blog ialah:

Senang untuk diuruskan.
Banyak servis yang menawarkan blog secara percuma.
Ringan dan tidak memberatkan server(melainkan kau isi dengan lagu2 mp3, dan yang seangkatan dengannya).
Mempunyai ciri-ciri jurnal online, diari dan juga boleh dijadikan photoblog untuk tatapan rakan taulan serta mak mentua..wahaha
Dan lagi…Tambahkan sendiri ya, letakkan di ruang komen jika sesiapa ada pandangan atau info tambahan, hehe..
Untuk apa BLOG ini?
Ada yang masih tertanya-tanya tujuan blog diwujudkan di dunia internet ini? Sila rujuk pandangan aku tentang hal ini di bawah :

Untuk berkongsi pendapat dalam apa jua bidang/idea/minat/ilmu , berkongsi itu banyak kelebihannya tau..
Untuk menjana pendapatan tambahan/tetap daripadanya..Banyak yang dah buat duit dengan blog, tapi AWAS, mereka yang berjaya dengan blog ni, usaha mereka bukan sekadar melepaskan batuk di tangga sahaja, jadi fikir-fikirkanlah, jangan kau masuk skim taik cepat kaya atau menipu orang sudah..
Sebagai portfolio online bagi mereka yang bergelar designer atau programmer. Tahukah kau, kau dan kau bahawa negara kita mempunyai ramai designer/programmer muda yang berbakat?
Sebagai tempat meluahkan perasaan/coretan hidup/rasa tidak puas hati di dalam hidup. Sememangnya aku akui menulis blog dapat melepaskan tekanan..
Ada kalanya blog juga menjadi tempat untuk insan-insan teraniaya membela nasib mereka dengan berkongsi kisah mereka dengan orang lain..Agak-agaknya di mana tu?
Tapi tak kurang hebatnya blog-blog dijadikan tempat polemik dan propaganda mahu pun debat-debat politik..Kau orang tahu kan di mana nak cari blog-blog ini?
Tapi, adakah kau sedar?
Blog-blog yang terdiri dari pelbagai variasi dan warna kulit ini sememangnya menjadi rencah dan kudapan pengguna-pengguna internet di dunia. Pilihlah mana satu yang berkenan di hati, tiada salahnya jika kau semua tahu membezakan mana yang benar, dan mana yang palsu, bukan? Kadangkala, pendapat yang disuarakan oleh para blogger kesukaan kau, kau dan kau lagi, menjadi ikutan dalam menentukan keputusan dalam sesuatu hal tanpa kau sendiri sedari..Tak percaya? ikut sukalah, terpulanglah…Aku tiada hak untuk menyuruh sesiapa bersetuju dengan aku..Aku cuma menyampaikan, bukan mengharapkan..tau takpa

Akhir kata dari aku
Industri blog di Malaysia sudah semakin meriah sekarang, artis pun dah ada blog sendiri, kau semua bila lagi? Apa? Tak tahu nak guna? Kalau asyik memberi alasan, sampai bila pun kau tak akan tahu, jadi pesan aku, cubalah sendiri dahulu..Orang dulu-dulu pernah berpesan,”Kalau tak dipecahkan ruyung, manakan dapat sagunya, bukan?“..

p/s: Selepas ini, aku akan lebih serius dalam berblog di sini, aku sudah lama terlena dibuai mimpi indah..Tengahari tadi baru terjaga..hehe..Assalamualaikum dan salam sejahtera..


Artikel lain berkaitan yang ditulis penulis sama, di blog yang sama adalah seperti berikut;
http://www.infomalaya.com/etika-ketika-berblog-perlukah/

Etika ketika berBLOG, perlukah?

Berdasarkan komen yang diberikan oleh saudara ck-x mengenai entri ini, aku berasa ingin menulis mengenai etika ketika berBLOG, mengapa ya? Walaupun aku tidak lagi layak dipanggil problogger, namun izinkan aku menulis dari perspektif aku sendiri, sila betulkan aku jika ada tersalah di mana-mana, aku bukan pencinta wanita, eh silap, bukan manusia sempurna..haha..Ok, cukup la setakat tu..Er boleh kita mulakan sekarang?


Dari pendapat aku, semua orang yang ingin berblog PERLU mengikut etika atau pun beretika ketika menulis entri masing-masing, KERANA :

Setiap entri yang kita tulis, akan ada orang yang akan membacanya..
Ada orang/golongan yang akan terasa hati sekiranya kita menulis tanpa etika yang betul.
Inginkah kau dilabel sebagai pem’plagiat’ sekiranya tidak meletakkan kredit di atas entri yang kau cedok dari tempat lain?
Supaya pembaca dapat meyelami dan menilai apakah mesej yang ingin kau sampaikan dengan BETUL.
Seperti biasa, letakkan sendiri hujah-hujah yang kau rasakan betul/sesuai di ruangan komen..
Mari kita lihat apakah etika-etika yang perlu diikuti.
Sebelum kita mulakan, ingin aku nyatakan di sini, etika-etika di bawah TAK semestinya betul 100 peratus, jika ada kesilapan atau penambahan, sila maklumkan di ruangan komen. Ok, mari kita mulakan :

Sekiranya kau menulis tentang sesuatu yang berkaitan dengan fakta, PASTIkan ianya betul dan disokong oleh beberapa sumber atau bukti yang kukuh.
Jikalau kau mengambil gambar, idea atau kandungan entri dari blog lain, JANGAN lupa memberikan kredit dengan meletakkan ‘links’ atau sumber dari mana ia diambil, sekurang-kurangnya penulis asal entri tersebut tidak menaruh perasaan marah atau terkilan dengan perbuatan kau. Tidak salah sebenarnya mengambil, aku pun begitu juga, tapi jangan lupa meletakkan kredit sebagai tanda terima kasih..
Tulislah dengan bahasa yang indah, indah di sini bukan bermaksud bahasa berkias, berbunga atau yang seangkatan dengannya, tapi bahasa yang tidak kasar, tidak menyinggung perasaan dan melukakan hati dan perasaan orang lain..Ohh..
Jangan sesekali kau menyuruh orang lain/pembaca bersetuju dengan pandangan kau, kerana siapa kau untuk menyuruh mereka berbuat demikian..Setiap orang mempunyai hak dan pandangan masing-masing..
Sekiranya kau tersilap atau tersalah ketika menulis entri, jangan berasa segan untuk meminta maaf dan membetulkannya, kau tahu kan tiada manusia yang sempurna di muka bumi ini melainkan Nabi Muhammad s.a.w? Jadi tiada apa yang perlu dirisaukan..
Kalau kau memberikan ulasan tentang sesuatu, jangan sesekali bias atau bersikap berat sebelah, tapi ianya berlainan sekiranya kau memberikan pendapat kau, tak faham? Andaikan sekiranya kau menulis mengenai wordpress, walaupun ianya bagus, jangan memperlekehkan cms yang lain, kau cuma dapat memberikan pendapat kau sahaja, ingat ya, pendapat kau boleh menjurus ke arah positif dan negatif..Janganlah kau ingin menaikkan sesuatu, tetapi pada masa yang sama, kau menjatuhkan pihak yang lain..
Jangan sesekali meyentuh soal perkauman, isu-isu yang dapat menjadikan kau buruan ISA dan isu-isu lucah..Teruskan sekiranya kau mahu disaman..hehe
Ada lagi?tambahkan di ruangan komen ya, aku juga ingin mengetahui etika-etika lain yang elok untuk dikongsi..
Kesimpulannya?
Berbalik kepada tajuk entri ini, perlukah semua etika ini? Kalau ditanya pada aku, mestlah perlu, cuma aku ingin tahu pendapat kau, kau dan kau di sana..Berikan pendapat kau ya.


Rujukan penulis ini boleh didapati di http://www.google.com.my/search?hl=en&q=blog+ethics&btnG=Google+Search&meta=

Selamat menelaah...

No comments: