Pages

Friday, March 18, 2011

Merosakkan Bahasa Ibunda Sendiri?

Assalamualaikum. Salam Sejahtera.

Sistem Pesanan Ringkas (SMS), alat yang menjadi penghubung di antara dua individu dengan kaedah cepat dan menjimatkan, dikatakan merosakkan bahasa. Penggunaan simbol, kod dan perkataan singkatan tertentu secara meluas itu dikatakan punca kemerosotan penguasaan Bahasa Melayu di kalangan masyarakat dan pelajar sekolah.

Antara sebab kemerosotan pencapaian kelulusan Bahasa Inggeris dalam peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) 2003 dikatakan berpunca daripada budaya perkhidmatan SMS dan sembang Internet di kalangan pelajar. Ramai calon menggunakan singkatan perkataan dalam esei mereka seperti yang dilakukan ketika bersembang atau SMS. Semasa sedang menghadapi ujian dan peperiksaan, seseorang calon itu tidak ada banyak masa untuk berfikir lama. Senjata yang ada ialah kebiasaan berbahasa yang harus diluahkan dalam kertas jawapan sahaja. Kebiasaan yang berlaku kini adalah bahasa SMS. Menulis nota dalam bahasa SMS, menulis SMS dalam bahasa SMS, menulis blog dalam bahasa SMS, pendek kata semua perkara yang melibatkan bahasa akan menggunakan bahasa SMS. itulah yang akan mempengaruhi minda dan cara berfikir.

Setiap hari kita dapat melihat iklan SMS yang memaparkan penggunaan kata singkatan, kod atau simbol disiarkan di media elektronik dan media cetak. meminimumkan bahasa ketika berhubung dengan SMS sememangnya tidak dapat ditolak kerana ruang yang disediakan terhad. singkatan perkataan, lambang, angka atau kod tertentu banyak digunakan untuk menggantikan maksud sebenar. Kadang-kala ayat yang ditulis bercampur aduk antara Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris, bergantung kepada perkataan mana lebih pendek supaya maksud yang hendak disampaikan difahami oleh penerimanya dalam ruang terhad itu.


 
Penggunaan bahasa yang minimum itu tidak salah jika hanya digunakan ketika berhubung melalui SMS, seperti juga menulis dengan trengkas. Masalah timbul apabila penggunaan bahasa SMS terbawa-bawa kepada penggunaan rasmi hingga merosakkan bahasa. Persoalannya, benarkah bahasa yang disingkatkan ini kerana memenuhi tuntutan ruang dan kos semata-mata? bagaimana dengan penggunaannya dalam email, laman web atau blog? masihkah alasan untuk “menjimatkan ruang itu masih boleh diterima pakai?

Bukankah ini sebenarnya berpunca daripada sikap kita sendiri? berikut saya nyatakan beberapa contoh bagaimana Bahasa Melayu dengan sengaja telah dibunuh secara perlahan-lahan. Contoh-contoh ini saya ambil dari beberapa buah blog yang saya temui dan semuanya tidak melibatkan “penjimatan ruang” dan kos seperti didakwa ramai pihak;


Contoh 1:

inilah yg t'baru Aku ambik kat nuff Aku.. analytics Aku untuk mnggu nih.. thanks la sume yg datang lawat kat blog Aku.. xkire la yg silent reader ke ape ke.. thanks sume.. alahamdulillah.. mnggu nih , Analytic Aku meningkat.. maybe tuh jugak la salah satu daripada sbab2 Uncle nuff xsegan-silu nak bagi Aku B.E yg ke-4 nih..hehe! but Aku tngok carta2 Aku nih.. trase mcm klakar ye.. tinggi rendah.. yg 28/11 tuh Aku xtau la cmne bley jadi tinggi smcm je.. smpai 574.. perhh~ pecah rekod Aku tuh..haha! erm.. maybe sbab Aku rajin ngat kot update entry ari tuh.. xpn rajin wat keje.. ala.. keje ape agi.. blog walking la..huhu.. lupe plak.. klau ade sape2 yg lawat dan dah tinggalkan jejak dye kat ShoutMix Aku tuh.. Aku x blas.. sorry la sume.. Aku bkn nye xnak blas lawatan sambil belajar korng tuh.. Aku t'lepas pandang kot.. bkn nye Aku sngaje.. Aku agi suke gie lawat blog orang tau x.. org ckp.. buat baek dibalas baek.. haa~ cmtu la Aku.. Aku datang.. korng balas je.. thanks~ but korang jgn salah kn Aku plak.. maybe Aku xlawat ari nih.. esok2 Aku lawat gak.. okey.. ckup je la crite Aku tentang B.E ke-4 Aku ari nih.. salam sume.. :)


Contoh 2:

Salam :)
moge2 korang sume sehat2 lah hendaknye..
hik2..

ape yg aJa x paham nih??
ish..xnk bgtaw la..
*hadoiii..ckp jelah..kau ni jahh

ok2..aJa x paham la dgn sikap sesetengah manusia nih..
ade yg baik..
ade yg baik sgt..
ade yg jahat..
yg jahat teramat sgt pon hade..
yg sombong gle! bangge diri lg la ade..kn3..
macam2 perangai manusia ni kan..

kdg tuh ade yg berubah sikap..
dari yg baek ke yg jahat! *yg ni mmg x boleh nk dibendung kot
yg jahat ke yg baik *ohh..yg ni bagus!

tp kdg2 aJa mmg pelik sgt3 lah..
yelah..mne x nye..
ok contoh la eh..si A ni mule2 hidup susah..sederhana je..
ble da hidup dlm keadaan sederhana ni si A x sombong..
bercampur gaul ngan sume orang..
boleh dikatekan peramah, baik lah..
da lme2 2..si A ni berubah kehidupan..mksdnye die da hidup senang..
berada la kate orang..ade duit byk..*fine, atas usehe si A
ble da KAYA 2 mulelah berubah perangai..
drpd dulu yg x sombong 2 tbe2 jd BONGKAK!
bermegah2..suke menunjuk2..
pastu tros pilih kawan..!
orang2 yg miskin ni si A ni da x dulik dah!
padehal waktu si A ni susah, si miskin nilah yg byk tlg die..!
lupe diri!

sory ye kawan2..
aJa nk luahkan ape yg aJa rase..
aJa x tujukan pade sape2..
just nk ckp mslh2 mcm nie..
kalau ade sape2 trase 2 maaf ye..
ni pandangan aJa saje..

kenapelah ble orang da kaye da ade duit ckit nk belagak sombong?
aJa xphm lgsg lah!
tu pon rezeki Allah yg bg..atas usaha sndiri..
rasenye x perlulah kte nk belagak kan..
eh..sume 2 Allah yg punye..
xpayah lah nk menunjuk2..
perlu ke sume 2??

kalau satu ary nnty Allah tarik balik sume harta benda 2 cmne??
masih nk belagak jugak ke??
okeh..msty rase menyesal..
taw plak nk rase sume 2..
mase kaye xnk plak!!!

aJa bukannye ape..
byk sgt situasi mcm ni kn kt luar sane..
korang pon msty penah tgk bnde2 mcm ni kan..
mslh mcm ni boleh dibendung ke??

Ok2..
mls da nk membebel..
smpai ble2 xkn habis!

p/s : rase nk kasi penampo je!


Contoh 3:

As-salam . .
Berpinar pinar mata ni..
Tapi, ttp nk update gak !
Kang uols kate ai sombunk, da tak update blog.. hee ~

Ade sape sape org Danga Bay??
Esok kita ketemu yaaaaaaaa. . .
Hee . .

Off To Danga Bay selama 3hari. .
Seperti biase, tiada lappy nk online nnti.. hee ~

Buat ape kt sane ?
baru balik dr Langkawi, dah ke Danga Bay pulak . .
Asik berjalan sajaaaa . . .
hee ~
Itu la yg org kate kt ai ni . .
Ni la masenye nk jalan, kalu bukan skrg, bila lagik kan ?? kan ??

G kenduri kawan di JB. .
Sesambil berhanimun la di sana.. hehe ~~

Ok la...
miss me ya !
muaahhh ~~



Contoh 4:


SELAMAT MENYAMBUT TAHUN BARU
HEPI BECOMING 2011 !!!
As-salam . .
ya !
Ai udah balik !!!~
Windu ai tak ???

Langkawi ?
Nak kate ape ye ??
Panas !
BEst !
Abis Duit !
hiiii ~

Akibatnya, ai demam ....... smlm mc..
Ari ni kerja ..
Tp, sib baek esok cuti..
Terima Kasih Skuad Malaysia !!!!

Cter lanjut psl Langkawi ni, next ok ?
Tak larat nk type ni.. .

Esok, ai terbang ke Danga Bay pulakk....
Tp, demam lak !
HArap harap demam ni cepat kebah yer......
Naik naik cruiseeee . . . .


Contoh 5:

salam..hye all...wahh,,kabare ?? hope waras ya semuanya,,,hehe

di kesempatan dapat meng on9 kan diri sekejap nih,,,aku nak cite n haplod gambo time perkampungan GSD ari 2 before pergi kukem..hehe,,

masyuk sehhh time 2..keje, keje jugak,,tapi plan sambot besday dak Jaz ni still on weh,,2 yg syok, dapat pow dy belanje kitorang.,lagi la sedap menjilat jari,, ! ^.^

malam hari dy terberanak 2 kitorang dapat plan baek punyer dari ladang coz dapat angkot dy masuk wadi,,yeahh,,nasib la budak ni ringan. jap je da basah kitorang humban dy masuk wadi 2,,,beselah kolej aku ni memang pemes ngan tradisi humban orang kat wadi or kolam ikan if ade tarikh2 keramat cth mcm besday ke or sape2 jadi pengarah program kat kolej 2 pon kne jugak taw..so sume org have beware oke ! tehee ~ dah basah kene lak baling ngan tepung..hehe,,sape punye angkara la 2..aiyakk


Contoh 6:

During one of the evenings in KL recently, my son told me that he wanted to have steamboat meal for dinner. He said that he would prefer to have steamboat buffet at Restoran Nelayan Titiwangsa. Kebetulan kami tak jauh dari situ so we said oklah. Tersengih2 je dorang..Actually, dorang suka ke situ because they wanted to see the huge catfishes and terrapins at the restaurant . Tu je.. My children ni ..pantang jumpa zoo, petshops ke..or mana2 tempat yg ada binatang mmg suka sgtlah dorang..The other reason is because they wanted to watch the remote control car race near the restaurant..


Pencemaran bahasa akan berlaku jika pengguna tidak dapat membezakan ragam bahasa rasmi dengan ragam bahasa basahan. Oleh itu, seseorang itu tidak sepatutnya terikut-ikut dengan ragam bahasa basahan hingga menggunakannya ketika melakukan urusan rasmi seperti karangan, surat rasmi dan memo. Penggunaan bahasa ringkas itu tidak salah, tetapi bahasa akan jadi rosak jika terbawa-bawa dalam penggunaan bahasa rasmi. Ini berlaku jika pengguna tidak dapat membezakan ragam bahasa rasmi dan tidak rasmi.

Apabila menulis surat elektronik (e-mel), blog, laman web yang lebih luas ruangannya, mengapa tidak kembali menggunakan bahasa yang sepatutnya, bahasa yang berkesan, bahasa yang bertatasusila dan bahasa yang indah? Mengapa masih lagi gemarkan penggunaan perkataan yang singkat, pendek sekaligus pada masa yang sama sebenarnya telah membunuh keindahan Bahasa Melayu? Adakah anda fikir stail menulis ala memoncongkan mulut itu menarik seperti paparan video di bawah?



Kepada siapa perlu kita harapkan untuk memperjuangkan Bahasa Melayu kalau bukan warganegara kita sendiri? Perlukah kita mengharapkan Obama atau Ghadaffi atau negara Barat untuk memperkasakan bahasa Melayu, anda rasa mereka akan perjuangkannya tanpa apa-apa sebab? Jika kita sayangkan negara, jika kita seorang pejuang bangsa…kitalah yang akan mempertahankan kedaulatan Bahasa Melayu. Kita yang akan perjuangkannya. Kita yang akan kukuhkannya. Kita yang akan perkasakannya ke persada dunia, ke peringkat antarabangsa. Sekecil-kecil cara yang mampu kita buat adalah: tulislah dalam bahasa Melayu di blog masing-masing. Gunalah Bahasa Melayu yang betul dan indah. Itupun sudah cukup besar kesannya.

Isu bahasa SMS telah banyak ditulis tokoh bahasa yang antara lainnya boleh anda baca di Bahasa SMS dan Bahasa SMS II, atau juga berhibur dengan gaya moncong-moncong itik Eewwwww

Saya mencabar anda semua untuk menulis dalam Bahasa Melayu yang betul, indah, menarik dan terhormat dalam semua blog Berbahasa Melayu. Mantapkan Bahasa Melayu secara maya. Anda berani menyahutnya?

No comments: