Pages

Friday, January 9, 2009

Lesen Kreatif

Artikel ini dipetik di Utusan malaysia di http://202.190.126.84/utusan/info.asp?y=2008&dt=1013&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=re_05.htm. sebagai rujukan tambahan.
ARKIB : 13/10/2008


-->
Memanfaatkan lesen penulisan kreatif

Dalam Mingguan Malaysia semalam ada disiarkan cerpen Politik Baru YBJ. Cerpen itu ditulis oleh Datuk Chamil Wariya, bekas Ketua Pengarang Majalah Kumpulan Utusan. Chamil lebih dikenali sebagai penulis politik yang disegani dan banyak menghasilkan buku politik.

Apabila seorang wartawan besar seperti Chamil menulis cerpen, tentu ini ada suatu yang mahu disampaikan, barangkali tidak boleh dilahirkan tanpa melalui penulisan kreatif.

Wartawan menulis berlandaskan fakta. Putih adalah putih atau hitam adalah hitam. Tetapi dalam keadaan tertentu, hitam tidak boleh dikatakan hitam.

Jiwa wartawan tentu memberontak apabila tidak dapat menulis berlandaskan fakta. Maka di sinilah peri pentingnya lesen kreatif yang ada di luar prinsip kewartawanan.

Cerpen, puisi, drama atau apa saja karya kreatif mempunyai lesen yang lebih besar untuk mengatakan hitam adalah hitam. Golongan penulis karya kreatif atau sasterawan bukanlah duduk termenung di tepi pantai untuk mendapat ilham. Ini kerana ilham yang baik tidak ada di tepi pantai atau menyepikan diri, sebaliknya ilham ada di tengah-tengah masyarakat.

Maka yang melahirkan Politik Baru YBJ adalah ilham yang lahir daripada milieu politik semasa yang menggelegak dengan pelbagai isu sensitif.

Sensitiviti seorang wartawan menjadikan cerpen Politik Baru YBJ sebuah karya politik dari jurus pemikiran seorang wartawan.

Chamil menggunakan bahasa yang mudah sama seperti penulisan beliau dalam rencana politik. Chamil memanfaatkan lesen kreatif untuk menulis sesuatu yang tidak boleh ditulis menggunakan hukum hakam kewartawanan.

Sebenarnya ini adalah kelangsungan yang pernah dilakukan oleh generasi wartawan Melayu terdahulu. Kalau kita menoleh zaman memperjuangkan kemerdekaan, kemunculan Tokoh Wartawan Negara, Tan Sri Samad Ismail; Dr. Ishak Haji Muhammad (Pak Sako); Sasterawan Negara, Kamaluddin Muhammad (Keris Mas); Sasterawan Negara, Datuk Usman Awang; Sasterawan Negara, Datuk A. Samad Said serta beberapa tokoh lagi pernah menjadikan penulisan kreatif sebagai alternatif menyuarakan perjuangan bangsa.

Mereka adalah generasi wartawan yang terpaksa menggunakan lesen kreatif untuk menyampaikan pemikiran wartawan.

Samad Ismail misalnya menghasilkan beberapa karya kreatif yang menggunakan pendekatan kewartawanan seperti Patah Sayap Terbang Jua, Tembok Tidak Tinggi, Rumah Kedai Jalan Seladang, sementara Pak Sako dengan Anak Mat Lela Gila dan A. Samad Said dengan Sungai Mengalir Lesu.

Karya-karya ini memuatkan pemikiran dan perjuangan politik untuk membebaskan negara daripada cengkaman penjajah. Memanglah sesetengahnya kurang memainkan bahasa tetapi inti pemikiran adalah lebih penting daripada keindahan bahasa.

Mereka menjadikan fakta sebagai fiksyen yang bergerak di atas landasan sejarah yang benar.
Ketika golongan sasterawan memainkan peranan mereka menyuarakan hasrat bangsa menerusi karya kreatif, penglibatan golongan wartawan dalam karya kreatif juga tidak boleh diperkecilkan.

Maka kelahiran cerpen Politik Baru YBJ menandakan satu lembaran baru di mana wartawan memilih penulisan kreatif untuk berhujah tentang banyak perkara yang dianggap 'rasis' dalam kewartawanan.

Beberapa tokoh kalangan sasterawan menganggap cerpen ini begitu radikal dan tidak mungkin dapat disampaikan kecuali menggunakan lesen kreatif.

Maka elok juga kalau diforumkan cerpen Politik Baru YBJ untuk dikupas yang tersurat dan tersurat di dalamnya.
E-mel: cp@galaxystudio.tv

No comments: